Direktlänk till inlägg 22 juli 2008

13/7 - 21/7, Åtta dagar på sjukhus!

Av Elin - 22 juli 2008 14:52

Förra söndagen fick jag sådär ont i magen igen och låg i sängen hela dagen för jag hade så ont! Fick inte i mig nå mat heller eftersom jag fick bara mer ont då. Alltså det gjorde så ONT att man inte vet vad man ska hä sig! Familjen var nere på Gotland och jag ringde hela tiden till dom och visste inte vad jag skulle göra. Tillslut så vart det så att farmor och farfar kom och hämtade mig och körde upp mig på akuten i solle, tack! :) Bilresan var den längsta i världen kändes det som men väl framme fick jag nästan direkt komma in till en läkare.

Där tog dom ett blodprov i fingret igen och man hörde att läkaren var ju dö säker på magkatarr! Så jag fick dricka en "shot" med bedövningsmedel i. Den bedövade munnen och halsen men inte det onda i magen som den skulle ha gjort om det hade varit magkatarr! Nä så då blev det mera prover och stick i armvecket igen också, precis som på vårdcentralen. (Bara det att nu när dom tog proverna på sjukhuset fick man svar efter lite mer än en timme, proverna som jag tog på vårdcentralen några dagar innan hade jag ju inte fått svar på än.)

Efter nån timme var proverna klara och där såg dom att jag hade stenar i gallan. Så jag fick vara kvar på sjukhuset för att dagen efter göra ultraljud. Las in i ett rum med dropp och fick smärtstillande tabletter. Eftersom jag fick ont då jag åt kunde jag ju inte äta utan fick dropp.


Måndagen började med en massa stick i armvecket också kollade dom tempen. Sen när jag skulle ner på ultraljudsröntgen fick jag åka rullstol. Där när dom körde med den där grejen över magen fick jag se stenarna på skärmen. Sen när jag kom tillbaka upp på våningen fick jag byta våning och rum eftersom den våningen jag låg på skulle semesterstängas. Jag fick flytta ner en våning och fick ett eget rum med tv, på barnavdelningen! Kunde ju inte fått det bättre och barnsjuksköterskorna var så trevliga och snälla, helt underbara rättare sagt! :) Så lite gör så mycket när man ligger där och har ont ska ni veta. Sen på eftermiddan kom mormor och morfar och gjorde mig sällskap resten av dagen :) Mamma och pappa var på väg hem från Gotland och åkte direkt upp till mig på sjukhuset då dom äntligen kom hem vid tio på kvällen :)

Hade dropp hela dagen och så fort man skulle gå nånstans fick man dra med sig droppställningen, kände mig som en gammkärring :P


Tisdagen började som vanligt med stick i armvecket och tempen. Sen fick jag prova och dricka nyponsoppa men fick ont direkt så jag fick fortsätta med dropp och smärtlindrade. Mamma och pappa kom upp och gjorde mig sällskap på eftermiddagen :) Sen hände det inget mera denna dag.


Onsdagen började som vanligt med samma prover. Sen kom mamma och pappa och följde med mig ner på magnetröntgen och den hade jag oroat mig lite inför eftersom man åker ju in i ett typ rör, trumma. Och jag som har cellskräck men jag fick lite lugnande och det gick bra. Var inte så farligt som jag trodde, men trångt var det där inne.

När jag hade varit där såg dom på bilderna att jag hade även en sten i gallgången. Så det skulle bli operation dagen efter, gallan skulle bort. På kvällen kom mormor och morfar och löste av mamma och pappa som åkte hem. Fick duscha i nå bakteriedödande tvål och ta bort nagellacket på händerna och fötterna eftersom jag skulle opereras.


Torsdagen började som vanligt med prover och sen direkt in i duschen för att duscha i den där bakteriedödande tvålen igen och sen på med operationsskjortan. La mig i sängen en stund och slumrade till och vaknade av att jag skulle ner till operationssalen. Där nere fick jag nått insprutat i armen och andas i en grej sen minns jag inget mera. Var sövd väldigt länge eftersom dom röntgade och gick in med en slang och petade ner stenen som satt fast i gallgången också. Det blev ju en titthålsoperation så kommer knappt få några ärr :)

Vakande till liv och där låg jag med en massa grejor på mig och runtomkring sen kom mamma, pappa och emelie. Sen minns jag inget mera av den dagen, sovde mest. Sen sprang jag på toa hela natten och det var inte det lättaste att komma upp ur sängen då jag hade ont, både i såren och inuti i kroppen.


Fredagen vakande jag och hade ont ont ont. Fick smärtstillande och sovde mest hela dagen. Fick inte i mig nån mat heller för jag hade så ont så det kom bara upp igen, så jag fick ha dropp igen. Senare började jag få i mig lite mat men hade ingen aptit.

Mormor och morfar kom över dagen och sen på kvällen kom mamma och pappa :)


Lördagen kände jag mig hur bra som helst och kunde tillochmed äta! men fick vara kvar på sjukhuset för att levervärderna inte var bra och jag hade lite feber. Men fick permission och fick åka hem en sväng över dagen och det var verkligen guld värt! Slippa sjukhuset ett tag och komma ut i luften :) Sen på kvällen var det bara att åka tillbaka till sjukhuset.


Söndagen började med stick i armvecket igen och tempen. Kände mig hur bra som helst idag också men fick vara kvar eftersom levervärderna fortfarande inte var bra. Läste tidningar hela dagen tills mamma och pappa kom och vi gick ut och satte oss i solen på en bänk. Det var hur härligt som helst! :)


Måndagen började med stick i armvecket och tempen. Och jag hade ingen feber så nu var det bara att vänta på provsvaren. När läkaren kom in och sa att han tyckte att jag kunde få åka hem blev jag så glad! Levervärderna hade blivit bättre men var ändå inte nere på det dom ska.

Så jag packade mina saker och mamma och pappa kom och hämtade mig. Men eftersom inte värderna är som dom ska, ska jag upp på fredag igen och ta nya prover. Hoppas dom är bra då!






 


 

Det var mina åtta dagar på sjukhuset. Så det kan bli, jag som aldrig hade varit på en vårdcentral eller sjukhus innan råkade ut för en sån här lång vistelse på sjukhus!

Men nu är gallan borta och jag kan aldrig känna den där onda smärtan nå mera får vi hoppas! För jag säger bara det, ni vill inte veta hur ont det gör!


Sen en sak till, proverna som jag gjorde på vårdcentralen torsdagen innan jag las in på sjukhuset har jag fortfarande inte fått svar på. Blir kul att se vad dom har kommit fram till ,haha! Om dom ens kommer, kanske är borttappade! Vårdcentraler kan dom! :S


Tack mamma, pappa och mormor, morfar för ni har ställt upp och åkt upp till mig varje dag.

Går ju bra att ligga där när man har ont för då sover man mest men annars då man är pigg går tiden så otroligt sakta om man inte ha besök.

Och sen barnsjuksköterskorna ska också ha ett tack för dom tagit hand om mig så bra! När jag kom ut från sjukhuset kändes det som att jag faktiskt kommer att sakna det lite ändå eller sakna dom..


Så nu är man sjukskriven i två veckor, blir ju tre med den jag låg inne på sjukhuset. Hann ju jobba fyra dagar iaf efter semestern och i sommar :P










 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elin - 27 januari 2010 21:54

Bloggar numera på Myshowroom, ni följer mig på elindjupenstrom.myshowroom.se ...

Av Elin - 24 januari 2010 23:45


Jag älskar att fixa med mina långa naglar, just nu ser dom ut så här. Jag kanske borde satsa på att bli nånting som har med naglar att göra?        ...

Av Elin - 23 januari 2010 23:47

Är vad jag är i mitt huvud efter en lång dag på jobbet. Fick dessutom jobba över en timme men vad gör det då de va ob. Mycket folk har det varit hela dagen och det märktes att min hjärna varit för länge i kassan, gick runt och letade en pall med toap...

Av Elin - 23 januari 2010 00:40


Suzanne kom över och vi tittade på let´s dance tillsammans. Och min favorit Mattias blir bara ännu bättre, claudia är också jätteduktig så henne hejjar jag på med.   Eftersom det var fredag så lyxade vi till det lite med vitlöksdipp och grönsaker...

Av Elin - 21 januari 2010 15:01

Fick så fina kommentarer av mamma och mormor till mitt inlägg 6 månader.   Jag älskar er med, mamma + familjen & mormor å morfar <3 ...

Presentation

Omröstning

Känner du mig?
 Ja!
 Lite.
 Vet vem du är.
 Nej!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Bloggar jag läser:


Ovido - Quiz & Flashcards